iklan adsen

Search This Blog

Monday, August 28, 2017

River of Life Tarikan Baru KL

Projek River of Life (RoL) akan meningkatkan kualiti hidup di Kuala Lumpur dan menjadikannya salah satu daripada 20 bandar teratas di dunia untuk didiami, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Projek RoL adalah salah satu usaha kerajaan untuk mengubah landskap Kuala Lumpur sebagai bandar terpencil dan warganya yang mengalami kualiti hidup yang tinggi," katanya. "Projek ini adalah projek berimpak tinggi.

Kira-kira 27,500 pekerjaan akan diwujudkan apabila projek itu selesai dengan peningkatan aktiviti ekonomi di sepanjang sungai, "katanya dalam jawapan terbaru di blognya di www.najibrazak.com Najib berkata apabila projek bermula pada tahun 2011, kualiti air sungai adalah Kelas III hingga IV (ditakrifkan sebagai tidak selamat untuk hubungan badan).

"Ini akan berubah pada tahun 2020, apabila kualiti air akan ditingkatkan kepada Kelas IIB (ditakrifkan sebagai selamat untuk tujuan rekreasi)," katanya. Pihak berkepentingan bersetuju bahawa nilai hartanah di kawasan itu akan meningkat, sambil menambah bahawa terdapat lebih banyak aktiviti di sekitar sungai yang akan menarik lebih banyak pelancongan ke bandar.

Institut Ejen Harta Tanah Malaysia Erick YT Kho berkata jika sebuah sungai telah mati, hartanah di sekitarnya juga akan mati.

"Sungai yang tercemar dan bau berbahaya kepada kami. "Tidak ada yang mahu mendekatinya," katanya, sambil menambah bahawa perbandaran di masa lalu dibina di sekitar sungai seperti bagaimana kehidupan bermula.

"Ia menyediakan bekalan air dan merupakan satu bentuk pengangkutan penting," katanya. Memetik Singapura Clarke Quay sebagai contoh, Kho berkata kick-life bermula di sana selepas sungai dibersihkan.

"Hotel dan restoran mula membina dan terdapat lawatan bandar di sungai menggunakan teksi air," katanya sambil menambah ia juga menjadi destinasi pelancongan utama.

Kredit TheStar



No comments:

Post a Comment